lördag 16 januari 2016

Valparna

Hälsningar från ett vinterlandskap, Fagervik, skall se om jag lyckas få något utomhusfotografi i snövädret idag.
I valplådan är allting bara bra!
Valparna är nu elva dagar gamla och allting har gått bra. Vilda har skött dem så duktigt och redan efter en vecka kände hon sig så trygg att hon kunde lämna de sovande knytena en stund och komma och umgås och ligga på soffan. Enda smolket i glädjebägaren är att jag själv blev sjuk. Kanske beroende på att jag sprang ut i nattlinne och stövlar i tjugo köldgader de första nätterna då Vilda behövde många gånger ut...

En rejäl förkylning iallfall - besökte företagshälsovården och fick antibiotikakur och stark hostmedicin, hostan är väldigt jobbig och krafterna sinar.

Jag sover på soffan i TVrummet intill hundarna och det känns tryggt. De äter och sover och Vilda verkar ha gott om mjölk till de nio liven.

Lillan (den minsta tikvalpen som var 190 g då hon föddes) gick upp i vikt lite långsamt och jag hastade iväg och köpte mjölkersättning men den kom aldrig i användning. Mina hundvänner tipsade mig vilka tuttar som är bäst och att hela tiden plocka Lillan dit och sedan skaffade jag en digitalvåg som är mera exakt. Nu är  hennes vikt redan runt 400 g och största syskon har passerat 700g.

Vildas uppfödare Titi har haft ett styvt jobb att kommunicera med alla potentiala köpare. Krav på ett aktivt jagande hem har sållat bort endel intresserade spekulanter. I skrivande stund finns nu två pojkvalpar lediga!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar